Monday, January 11, 2010

NASIB –HABAB SUTAN MAH ARADJA

NASIB –HABAB SUTAN MAH ARADJA

  1. Menperkenalkan diri kepada pembaca – Mengapa nama nasib;

Ayah tinggal ibu semasa Nasib masih dalam kandungan, Si Pisah yang baik hati juga meninggal dunia. Sebelum Nasib lahir ibu tinggal sebatang kara.

  1. Ayah dan ibu meninggal semenjak kecil. Mereka tidak suka hidup secara berlebih-lebihan.Ayah berkahwin dengan ibu waktu ibu berumur 45 tahun. Ibu sangat taat kepada Tuhan.
  2. Kaum kerabat tidak mengunjungi ibu. Ibu terkilan dengan sikap ayah.
  3. Meninggalkan ibu (14 – 24). Waktu Nasib berumur 12 tahun, ibunya berkahwin dengan penghulu Datoek Mantiko Alam. Nasib telah diambil oleh anak yang sulung yang bekerja di Fort de Kock. Seterusnya, berpindah lagi dan dijaga oleh guru bantu di Tiku. Seterusnya ke Inderapura. Beliau bawa nenek ke Padang. Banyak kesedihan yang terpaksa dilalui. Engku Guru Atin meninggal dunia.
  4. Tukang tenung bangsa India. Nasib belajar Bahasa Belanda dengan Engku Guru Soetan Kemula di Pariaman. Menurut Tukang tenung fikiran Nasib tidak tetap. Waktu berumur 35 tahun, Nasib akan berjumpa dengan ayahnya. Nasib akan mengembara ke seluruh dunia. Selama 16 tahun Nasib hidup dalam kesusahan. Beliau akan berkahwin dengan prempuan bangsa lain dan akhirnya berkahwin dengan bangsa sendiri.
  5. Meninggalkan Pariaman – Nasib berkeinginan meninggalkan Pariaman merantau ke luar neger. Beliau menolong Neng Roesda memasak. Beliau tidak mahu bergantung kepada orang lain. Minta izin ke Padang – harga diri. Beliau membuat keputusan ke Sibolga dengan Ramali. Sampai di Sibolga jumpa dengan sahabat lama Kamaruddin. Waktu di Sibolga beliau belajar menjahit waktu malam dan siang hari menolong Ramali. Beliau bersama Ramali ingin belajar. Pertengahan jalan Ramali ditangkap oleh polis. Nasib pergi keseorangan.
  6. Mengikut saudagar Bombai – di Kutaradja belajar Bahasa Inggeris dan bekerja sebagai akaun. Kerja dengan took Handomoul Assimoul. Selama setahun stengah di Kutaradja mengikut tuan Hondoulmoul ke Betawi dan kerja bahagian Bookeping. Waktu malam belajar kursus dagangan dengan dibiayai oleh tuan
  7. Apakah cinta itu – Terpikat dengan kecantikan Ko Lian Nio. Hidup di Betawi menjadi kebarat-baratan. Terpikat dengan orang cina tapi wajah seperti Belanda. Terima seorang nyonya kerja di rumah. Dapat elak kerja mungkar. Tjik Jongos menceritakan perbuaan terkutuk nyonya Anoe. Selepas pulang bercuti dari Bogor, belau minta berhenti. Selepas itu bergaul dengan Corie – perangai tidak elok. Hati masih tertawan denan nona Lian No. Buat surat kepada Ko lian Nio menyatakan hasrat hatinya. Keesokan hari, Ko Lian Nio tidak bekerja satu pejabat dengan Nasib. Nasib berkeinginan untuk mengambil anak angkat untuk beramal. Beliau pergi ke rumah yang diklankan. Rupanya rumah Ko Lian Nio. Dapat tahu Ko Lian Nio pindah bukan kerana Nasib tapi gaji tidak cukup.Anak piatu yg dimaksudkan dalam iklan itu ialah Nona Nio sendiri. Ibu nona seorang perempuan sumatera an bapa seorang Jermen.

Ko Tiang kata kalau Nas Bantu mereka tipa-tiap bulan maka Nasib akan diambil sebagai menantu. Cinta Nas kepada Ko Lian No telah berbalas. Ko Lian No tulisurat kepada Nas berkaitan keinginan Nasib itu . Ingin bersahabat. Ajak Ko bersiar-siar dan menonton. Dua bulan selepas itu Ko bersedia untuk bertunangan.

  1. Dapat kerja dengan kekasihnya K.P.M – Buat keputusan untuk berkahwin

walaupun berlainan bangsa dan agama (m/s 94). Pergi ke Kantor perkahwinan dan

penghulu nikah

  1. Cinta tidak sampai – Lian Nio bunuh diri sebab malu dengan perbuatan ayahnya.
  2. Ko Tjiang Po makan sublimate. 3 orang tertipu dengan helah yang dilakukan oleh Ko Tjiang Po. Lian Nio tahu siapa dirinya yang sebenar. Ayah seorang Jermen dan ibu seorang Melayu Sumatera. Lian No meninggal dunia di hospital.

Persoalan:

  1. Kegigihan hidup lelaki Minang di rantau
  2. Kehidupan di rantau – terpikat dengan gadis kacukan. Sanggup buat keputusan berkahwin walaupun berlanan bangsa dan negara.

No comments: