Monday, January 11, 2010

MENTJARI DJODOH – A. DAMHOERI

MENTJARI DJODOH – A. DAMHOERI

  1. SURAT DARI MAMAK

Mamak Shahruddin (Sutan Saidi) menulis surat kepada Shahruddin tentang keinginan beliau untuk mejodohkan anak angkat mamaknya (Rohmiliar)

  1. TAK MAU DIPAKSA

Shahruddin menulis surat kepada mamaknya tentang keinginan beliau untuk berkenalan dengan Rohmiliar memandangkan beliau belum berkenalan. Minta Rohmilar tulis surat kepadanya.

  1. ROHMILIAR

Shahruddin terima surat dari Rohmiliar dari Medan. Berdasarkan foto yang dikirim gadis tersebut tidak sesuai dengan Shahruddin.

  1. MENTJARI SENDIRI

Mamaknya terima dengan hati terbuka kerana mamaknya thu masalah kahwin terpaksa. Minta Shahruddin pergi ke Padang dan tinggal di rumah kawannya. Sebelum ke Padang,minta singgah ke Bukit Tinggi. Shahruddin memuji mamaknya kerana menenggang rasa.

Sutan Saidi menghantar Shahruddin di stesen keretapi. Hatinya gembira dan dia menduga tentu ada sesuatu mengapa mamakna berbuat deikian.

  1. SEEKOR TJENDERWASIH

Sampai di rumah kawannya, bilik Shahruddin tersusun dengan baik dan berbau wangi. Waktu agi nampak seorang anak gadis. Shahruddin menyangka namanya Rahmaniar. Bercakap dengan tuan rumah di padang. Tuan rumah menyatakan bahawa dia mempunyai anak tunggal bernama Rahmanir. Tamat HIS.

  1. ASAL MULA ASMARA DATANG

Bermimpi bahawa beliau mencintai gadis yang tinggal di rumah yang ditumpanginya itu.

Sewaktu selesai mandi, Shahruddin terserempak degan gadis tersebut di pintu biliknya. Biliknya telah disusun dengan baik oleh gads ersebut.

  1. TERJERAT HATI, TERSANGKUT SAYANG

Pergaulan Shahruddin dengan gadis tersebut agak bebas juga. Mula bercakap engan Shahruddin.

Sewaktu kawan mamaknya tidak ada di rumah, Shahruddin sempat berjumpa dengan gadis tersebut dan belia menyataka rasa cintanya kepada gadis tersebut.

Tidak lama kemdian, Sutan Menteri dan isterinya masuk ke dalam.

  1. MENINGGALKAN KOTA PADANG

Sutan Menteri dan gadis tersebut mnghantar Shahruddin ke setesen. Mereka berangkat dengan Bendi

Gadis tersebut memberikan sapu tangan. Dalam sapu tangan itu ada surat cinta Rahmaniar menyatakan dia juga cina kepada Shahruddin.

9. TIGA BULAN KEMUDIAN

Surat dari mamaknya yang menyatakan permintaan Shahruddin jadi menantu telah diterimanya.

  1. TERTIPU

Sahabatnya Arbi mengucapkan selamat kerana Shahruddin akan berkahwin dengan Rohmiliar. Ia merasa tertipu kerana gadis pilihannya bernama Rahmaniar.

Shahruddin panas hati kerana ia menganggap ia telah tertipu oleh mamaknya.

Beliau pergi ke Bukitinggi h bertanyakan hal yang seenarnya.

Mamaknya menyatakan perkahwinan ini dengan Rahmaniar. Takdir Allah jodoh pilihannya telah hilang. Persiapan sudah siap jadi dinikahkan dengan Rohmiliar

Shahruddin masuk dalam bilik Rohmiliar ada dalam bilik. Rupanya Rahmaniar kekasihnya.

Rohmiliar menerangkan halnya yang sebenar. Beliau adalah anak angkat mamak Shahruddin.

Mamaknya menerangkan mengapa dia bertindak demikian. Agar Shahruddin cepat mencari jodoh

Persoalan lelaki

  1. Tanggungjawab mamak mencari jodoh untuk kemenakannya
  2. Keinginan anak muda untuk mencari jodoh sendiri yang sesuai dengan keinginannya. Sanggup menolak jodoh yang diberikan mamaknya. Perubahan cara berfikr di kalangan anak lelaki Minangkabau.

No comments: