Monday, January 11, 2010

APA DAYAKU KARENA AKU PEREMPUAN – NURSINAH ISKANDAR

APA DAYAKU KARENA AKU PEREMPUAN – NURSINAH ISKANDAR

CITA-CITA(1- 8) – haram bercampur dengan laki-laki. Aku mahu bersekolah kerana mamaknya orang berkuasa.

Bapa tidak berkuasa kepada anak-anaknya

Mamak lebih berkuasa daripada bapa seperti abu di atas tunggul di rumah isterinya.(MS 4)

Keluarga bermuafakat ingin menjodohkan aku dengan anak mamaknya. Adat kebiasaan di kampong kemenakan lebih dahulu ditawarkan oleh mamak kepada anaknya sebelum dberikan orang lain.

Mamak meninggal dunia – hilang tempat pergantungan.

DI SAWAH (8 – 27)

Anak laki-laki mengaji dan tidur di surau

Melarat hidup di rantau

Kehidupan anak gadis di kampung

CINTAKU TERANCAM 27 – 41)

Tunangnya dating ke rumah. Hendak pergi Jakarta. Tidak etah tinggal di kampong. Penganti kepada mamak yang meninggal dunia. Berjanji selepas setahun akan kembali ke kampong.

Risau – kadang-kadang ada anak muda yang belajar ke Betawi idak mahu pulang ke kampong halaman.

Kawan datang mengadu akibat kahwin muda. Tidak boleh bantah sebab kehendak orang tua.

Suami tidak bertanggung jawab (MS 33)

Masalah kahwi paksa – laki-laki memandang perempuan seprti enda yang tidak bernyawa.

Malu keluarga kalau anak gadis lambat berkahwin

Kahwin bawah umur mendatangkan banak masalah.

Ani – perempuan yang berani berterus terang.

Harta yang ada adalah milik mamaknya – hasil usaha bapanya

Fikiran singkat seorang ayah – bila anak disekolahkan terlibat dengan cina (MS 39).

Sifat otokratik seorang ayah kepada anak perempuan (MS 40)

MINTA AKAL DAN TIMBANGAN (41 – 59)

Ani terpaksa tulis surat kepada kekasihnya supaya menjemputnya segera walaeluar pun dia tahu kehidupan kekasihnya bem manap.

Terima surat dari kekasihnya dan permintaan adiknya belum dapat dikabulkan.

Cita-cita kekasihnya – kahwin setelah sampai umur (MS 49).

Fikiran lelaki perantau tentang kahwin muda (MS 50).

Bapa ani minta tulis surat, kekasih Ani mesti ulang dan perhelatan akan dilangsungkan. Kalau tidak kirim surat putus, sura talak bagi isterinya (ms 53)

Malu keluarga- anak perempuan lambat bersuami.

Konsep aak pisang – mesti mnutup malu keluarga.

Kahwin sebelum berpencarian akan menimbulkan masalah besar dalam institusi keluarga.

Pandangan cetek generasi tua berkaitan agama Islam – kahwin tua tiru macam orang Belanda.

Ayah merasa terkilan mamak menekoahkan Ani tidak mahu meurut orang tua.

PENGHARAPAN TIMBUL KEMBALI (59 -8

Sesuatu yang baru sukar untuk diubah walaupu ada kebenarannya.

Percakapan adik perempuan dengan kakak – tidak dapat melupakan DURKANA (61)

Mamak Dato’ Hitam – fikiran sehaluan dengan tunanangan Ani. Kakaknya menjelaskan peranan Dato Hitam masalah yang dihadapi.

Terma surat dari kekasihnya – mamak Dato’ hitam akan pulang kampong menjelaskan al yan sebenar

Amak dato’ hitam –bukan mamak kandung. Fikirannya di dengar dan dihormati oleh masyarakat kampong.

Peranan mamak Dato’ Hitam – budi pekerti yg lembut, jasa kepada kampong, pertanian, pendidikan

Fikiran mamak Dato Hitam berkaitan perkahwinan usia muda.(MS 70). – iterima dengan dua macam – setuju dan yang disindir secara halus adapt kebiasaan yang masih diamalkan oleh masyaraka kampong.

Mengapa Durkana tangguhkan perkahwinan:

- menguatkan diri dengan senjata hidup.

- Si Ani juga berjanji akan menunggu masa yang sesuai

Peranan mak Dato’ Hitam

- Kaum laki-laki harus menaruh belas kasihan kepada isteri

Mamak Dato’ Hitam – laki-laki lupa kepada perasaan perempuan

- orang bangsawan menganaya kaum perempuan

- orang tua yang ingin beristeri muda

Kakak menceritakan keluarga akan menanti bakal suaminya dan perkahwinan itu tidak diputuskan.

HABIS UNTUNG (

1 comment:

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I’ll definitely return. [url=http://tutledy.ru/muzhchiny-i-lyubov/67-lyubov-k-zhenatomu-muzhchine.html]любовь к женатому мужчине[/url]