Tuesday, May 26, 2009

"Kerbau pegang pada talinya; manusia pegang pada janjinya"

Kerbau pegang pada talinya;

Manusia pegang pada janjinya.

Tengah hari semalam

Sms dari sahabatku

Datanglah ke sini “ada tanah untuk di jual”

Tanahnya berisi sawit

Tuannya sudah lama tiada peduli

Orang sini memanggilnya tanah haram


Bergegas aku hubungi sahabat

Tetapkan temu janji “kata aku”

Aku ingin melihat tanah tersebut

Aku ingin membelinya

Mana tahu dapat tambah duit poketku


Esok pagi pergilah aku

Ke tanah haram bersama empunya tanah

Setuju aku, tanah itu sesuai dengan cita rasaku

Sedikit waktu lagi, jadilah aku

- Seorang peladang haram atau

peneroka tanah haram-


Selesai menjelajah ladang

Bersidang aku di meja bulat

Di bawah pohon ketapang

Wah enaknya – order kopi o bersama goreng pisang

Nama tempatnya Simpang Kepayang

Berjanji dan bersetialah kami

Bersaksikan empat mata

Matahari dan langit turut bersama

Wang pertunangan aku kan kuhantar secepat mungkin


Esok pagi,

Bergegas lagi aku

Korek wang ke sana ke mari

Sanggup jumpa sahabat lama, tolonglah kawan kali ini

Sementara tunggu wang pinjaman peribadiku

Diluluskan

Berbanggalah aku, kali ini aku peladang haram

- yang pasti wangnya halal

Keluarlah peluh aku kali ini

Tentu badanku sihat segar bugar

Dua ribu ringgit ke bawa

Memenuhi janjiku di bawah bebayang pohon ketapang

Aku bersama sahabatku

Bersidang lagi kami bersama empunya tanah

Tercenggang aku!

Belum sampai dua puluh empat jam

Teganya ia berkata di depanku

“Cikgu, tanah itu saya sudah jual kepada orang lain;

Maafkan saya, itu bukan rezeki cikgu”


Hairan aku mengapa ini terjadi

Janji disepakat mudahnya dirobek

Ingatkah kamu firman Allah

“(Tetapi) kerana mereka melanggar janjinya,Kami kutuk mereka, dan

Kami jadikan hati mereka keras membatu"(Al-Maidah; 13)


Hati kecilku berkata

Benarlah ini bukan rezekiku

Mungkin Allah ingin memberi

Yang terbaik untukku

Pulanglah aku, dan pastinya....

Sebab; aku juga manusia biasa

Seperti kalian; punya iman punya dosa.


Sarji Kasim

25. Mei 2009

1 comment:

Anonymous said...

~ mungkin rezeki itu ditangguh seketika oleh yang maha esa
~ pasti rahmatnya berbudi kepada tanah akan muncul jua