Tuesday, August 3, 2010

JALAN KATAK PURU

Pernahkah anda melalui jalan Temerloh - Bahau. Jalan ini merupakan jalan yang sangat penting menghubungkan kawasan Selatan dan juga ke pantai Timur dan Barat. Anda akan mengalami panaroma yang amat mengasyikkan terutama jalan berlengok-lengok dan amat menakutkan. Tidak hairanlah kalau anda melalui kawasan ini, ada sebuah kampung yang diberi nama Jeram Ular. Entahlah, mengapa nama ini diberi. Mungkinkah keadaan jalan yang berbengkok-bengkok ini seperti ular?

Kalau tuan tidak biasa dengan jalan ini, berhati-hatilah. Jalan ini Malaikat Maut sentiasa mengitai penggunanya. Korbannya, tidak kurang hebatnya. Ada disebabkan jalan "terbokok-bokok" ini penyebabnya. Ada juga disebabkan kerbau yang berkeliaran waktu malam. Sayangnya, JKR tidak endah dan tidak ada papan tanda yang menunjukan kerbau berkeliaran sebagai penanda kepada pengguna. Nampaknya, poket tembus tak atau tidak berisi langsung sedangkan kawasan ini beribu-ribu juga jumlah keretanya. Berapa jumlah cukai jalannya tapi penduduk di sini tidak merasa sesuatu yang baik sebagaimana rakyat di Kuantan.

Datanglah tuan ke daerah sini dan tuan akan lihat jalan berpuru. Maksudnya, jalan tidak rata. Kalau tuan datang dengan kereta mewah sekalipun, keadaan jalan yang berpuru ini tetap akan tuan nikmati. Apalagi, bagi kami yang hanya pakai kereta Proton Iswara. Kereta akan bergegar seolah-olah kita kembali ke zaman British. Tidak perlu sebut di km mana. Hakikatnya, hampir berpuru sepanjang masa terutama di tengah-tengah Bandar Baru Kerayong. Nama saja baru tapi layout jalan tetap menggunakan lesen 60an dan tidak ada orang yang berminat untuk meratakan puru tersebut. Tak percaya, bukalah blog "antara dua nafas' tuan akan lihat dalilanya.

Wahai, Orang Besar. Intai-intailah kami di sini. Sepanjang sejarah Malaysia merdeka rakyat Bera tidak pernah mendurhaka kepada Orang Besar. Jadi, apa dosa kami. Kami tak perlu jalan seperti highway, tetapi cukuplah sebagaimana yang dinikmati oleh orang Jerantut. Mereka tentu selesa guna jalan tersebut antara Temerloh - Jerantut. Sampai bila kami dapat menikmati jalan seperti itu. Fikir-fikir; mungkinkah?





No comments: