Monday, January 11, 2010

KARENA MENTUA - NUR SUTAN ISKANDAR

KARENA MENTUA - NUR SUTAN ISKANDAR

TERGERAK HATI HENDAK MERANTAU (1-11)

Sutan Baginda pulang dari kampung. Berbual dengan orang kampung di surau selepas solat Maghrib. Kari Muda, berjualan di Pasar Gedang pulang merantau dari Lampung. Tujuan kepulangan Sutan Baginda mendirikan rumah kemenakannya. Marah Adil tergerak untuk merantau (MS 11)

PACUL HENDAK DIGANTI DENGAN ELA (12 – 25)

Marah adil berhasrat untuk merantau untuk memperbaiki nasibnya di kampung. Tidak tahan dengan leteren mentua (MS13) untuk mencari kehidupan lebih baik.

MA minta fikiran Ramalah. Keinginan untuk merantau (MS 11). Adat orang MK berjalan jauh. Pokok dicari dari rantau. MA mngetahui ibu mentuanya tidak suka beliau berada di kampung. Tidak dapat beri kebahagiaan dan kesenangan kepada anak-anaknya.

DI DALAM KAPAL (26 - 40)

MA meninggalan rumahnya dengan kekuatan hatinya. Berjalan kaki dari rumah Ramalah ke setesen keretapi. Bekal nasi sekampil dan wan kontan sekadar cukup untuk ongkos. Singkarak – Padang dengan selamat. Angan-angan nak ada kedai sendiri seperti yang dilihatnya di Padang. Pergi ke Lampung dengan kapal Van Linschoten. Terjadinya peristiwa atas kapal.

MA berkenalan dengan orang yang sama tujuan ke Lampung. Engku Sutan Baginda. Orang sekampung dengan MA tapi tidak dikenali oleh MA. “Dekat mencari suku, Jauh mencari indu”. MA berkenalan dengan Sutan Batuah asal dari kota Maninjau. Mamak Raja Baginda tempat menumpang di Teluk Betung.

DI TEMPAT BERMALAM (41 – 54)

MA belajar berniaga dengan Sutan Batuah. Beliau tinggal bersamanya. Masa 3 bulan MA dah matang dalam perniagaan sebagai penjual kain. Tidak sempat pulang ke Teluk Betung. Tinggal sementara di lapau. Jumpa dengan Si Kahar sahabat baiknya. Peristiwa orang berkelahi dalam bilik. Dileraikan oleh Uda Patah. Uda Patah beri nasihat kepada orang yang bermalam di rumahnya.

GELISAH (55 – 66)

Semua orang mengakui apa yang dikatakan oleh Uda Patah itu betul. Uda Patah padam lampu. MA amat terasa tentang apa yang dikatakan Uda Patah walaupun kejadian pergaduhan itu tidak ada hubungan dengan dirinya.

Bermimpi Ramlah bersenda gurau dengan orang lain. Peristiwa di pasar. Berhati-hati dengan Sutan Baginda. Iri hati. MA terima surat dari kampung.

Yan suka ambil kesempatan.

ANGAN-ANGAN ORANG KAYA (MS 67 -77)

Perstiwa dalam surau Pakh Harun, Taib – perantau baru pulang.

Taib memperlihatkan apa yang dapat di rantau – kain sarung samarinda, baju gabardine dan sepatu buatan Amerika. Tonjolkan kekayaan kepada Pakih Harun. Taib berkenan dengan Ramalah, Anak Mak Guna. Dengan kekayaan yang ada ingin memikat Ramalah walaupun isteri orang. Taib hantar buah tangan kepada Mak Si Guna.

IBU MANIS (78 -86)

Mak guna berkhayal kalau Ramalah kahwin dengan Si Taib. Sebab laki sekaran tak ada guna. Dah 7 bulan merantau tapi dak ada tanda bawa kekayaan dari rantau.

Perasaan Mak Guna – Ramalah mengambil haluan lain. Ramlah merasa beruntung tidak dipermadukan dan tidak dimadu. Munah datang bawa bungkusan dari Si Taib Mak Guna sangat seang hati.

PEREMPUAN BAGAI BARANG DAGANGAN (MS 87 – 101)

Semasa MA merantau sudah ramai orang meminati Ramlah Ramlah tidak peduli. Kasih kepada suamnya iak bebelah bahagi.

Kritik lelaki yang(Munah) –. suka ambil kesempatan. Ibunya sering terpedaya dengan harta dunia. Mak Guna bersama Ramlah membuka bungkusan yang diberikan oleh Taib rantai emas. Ramlah beranggapan barang tersebut MA yang beri

Engku Besar dari Padang tidak beri Mak Guna menjelaskan barang itu dari Si Taib (MS 93). Si Taib dating untuk bertunang Mak Guna mina Ramlah cerai dngan MA dan Taib dating ambil jadi isteri. Minta taklik (MS 96)

Nasib berlaki kaya – Habis manis sepah di buang. Waktu malam, fikiran Ramah jadi kacau. Ramlah tetap pendirian tidak mahu bercerai dengan MA

AYAM PULANG KE PAUTAN (102 – 125)

Orang kampung tahu tentang keinginan Mak Guna bermenantukan orang orang kaya. Mak Guna dan Ramlah bersiap untuk buat taklik dengan Tuan Kadi – Berpisah dengan M. Mohon ke setesen keretapi ajak Aisyah jadi saksi. Tiba-tiba Marah Adil datang (MS 112).

MA bawa kekayaan dari rantau. Taib (Sutan Melaka) merasa malu dengan tindakan – tinggalkan kampung. Segi kedudukan status – orang merantau lebih baik berbanding dgn orang yang tidak merantau.

MA buka kedai kain di Padang dengan nasihat Sutan Batuah. Mula-mula seorang diri sewa kedai dan cari tempat tinggal isteri.

Penghulu MA sentiasa nasihatkan MA sentiasa waspada dengan sifat Mak Guna. Cerita kegigian orang Minang di rantau – gigih berusaha (MS 121)

Besarkan periagaan di Padang.

PERTEMUAN YANG TAK DISANGKA (126 -138)

MG berjumpa dengan Mak Amin . Mereka bertanyakan keluarga di kampung dan keadaan kampong. Gelar hanya perlu bagi mentua. Anak Mak Amin Ramli berkahwin dengan anak Bandung. Ramli kerja sebagai komis pos. Mak Si Guna ambil gambar Ramli bawa pulang. Menceritakan kehebatan dan kekayaan yang ada pada Ramlah.

PERCAKAPAN DUA ORANG MENTUA (139 -151)

Mak Amin orang kampun tulin. Beliau tidak suka kahwin campuran. Anggap anaknya tak laku di negerinya. Ramli cinta kepada Suriati.

Setelah pulang dari rantau. Bergaul dengan orang orang seadat-selembaga, perasaan keminangkabauan, timbul dalam kalbuny a. Sesal dan kesal dengan ejekan kaum-kerabat yang mahu hidup sendiri.

Di jawa tidak ada masalah. Di MK adana bisikan, gunjngan, dan sindiran. Binnya di negeri morang lan. Ramli lebih senang tinggal di rantau.

Mak Guna dan Mak Amin bersepakat untuk memecahbelah hubungan perkahwinan anak mereka agar MG dan MA anak mereka dapat dihubungankan kembali.

Paling tidak Ramli kahwin dengan anak Mak Guna Ramlah) – suriati akan pulang ke negeri asalnya.

DALAM KERAMAIAN TABUT – Pesta tabut (1-10 Muharram)

Ramli hairan dengan kelakuan Mak Guna memperagakan anaknya yang telah bersuami dan kesal dengan ejekan Rahim terhadap isterinya.

Mak Amin berdiri di sisinya bersama-sama Mak Guna jumpa dengan Si amlah. Ramli berkenalan dengan Ramlah di tepi pantai waktu peristiwa Tabuat.

OLEH KERANA MALU (165 – 151)

Hati Ramlah mula tergoda dengan keinginan, hawa nafsu ingin bersuami orang berpangkat. MA nampak ada kelainan yg ada pada Ramlah (MS 167). Ramli ingin pulang ke sumpur. Tidak tahan dengan cabaran yang diterima di Padang.

MA dapat tahu ibunya minta Ramlah bercerai (MS 171). Lepas bercerai pindah di rumah adikna di Belantung kecil. Berlaku pergaduhan Mak guna dengan MA

Harga diri lelaki “Pantangan laki-laki dipermain-mainkan perempuan) – Bercerai Ramlah dan MA.

BIMBANG (176 – 183)

Ramli ada masalah dengan Suriati .Masih setia dengan Suriati.

KEKERASAN IBU (184 – 198)

Mak Amin menunjukan perubahan kepada Suriati semenjak ia berkawan dengan Mak Si Guna. Ramli konfik – ikut ibu atau kasih kepada isterinya. Buat keputusan menolak kehendak ibunya. Tanya ibu- mengapa tidak Tanya keluarga yang lain.

KETIKA MEMPELAI AKAN TURUN (199 – 212)

Suriati sudah insaf dan akan tahu peristiwa besar akan terjadi ke atas dirinya.

- Tidak ada tempat untuk selesai masalah

- -Suriati sangat kasih kepad Ramli (MS 201)

Ramli naik kereta ke Belantung kecil. Tempat pernikahan Ramli dan Ramlah.

Masalah keluarga;

Panggilan Suriati kpd Ramli tidak hormat kpd suami

Diri terasa hina kalau tidak berbini di kampong sendiri

Orang kampong sibuk membincangkan masalah dirinya –malu tidak bergelar.

Ramli – dunia luas

Adat tidak sesempit fikiran ibu

Ibu minta Ramli kahwin dua “malu’ kalau beristeri satu

Isteri seorang dah cukup

Masalah anak – Tidak akui MK sebab ibunya bukan MK

Keluarga Suriati – Anak t/jawab bapanya.

Anak Ramli/Suriati – Berdiri sendiri

Mak Guna tidak ingin mengakui anak kalau Ramli tidak ingin menurut kata ibunya.

Masalah;

Mak Guna ganas kpd menantunya. Demikian juga nanti kpdnya nanti

Mak Adil akan membalas dendam kpd orang ang bersangkutan

SAAT KETIKA AKAD NIKAH

Ramlah terima surat dari suaminya

Ramlah jatuh sakit

Rumah kediaman mereka dilepaskan penyewa iaitu Marah Adil

Ramalah dirawat di rumah Engku Besar, Menjerit kuat, tidak sedarkan diri.

MA merasa kesal dengan tindakan yang dilakukan – sangsai.

Ramlah mencari MA tapi tidak tahu ke mana ia pergi

Zarani menyatakan MA ada di sekeliling rumahnya.

MA dengan sebatang pisau mengejar Mak Guna. MG sangat ketakutan dan sambil berteriak. MA menikam Mak Guna tetapi mengenai Ramlah. MA menikam dirinya sendiri (Bunuh diri)

PENUTUP (234 – 236)

Suriati berangkat BTinggi.

Ramli minta pindah keluar Sumatera – pindah ke Malang (Jawa Timur). Mak Amin pulang ke sumur dengan kaum keluargana. Mak Guna meninggal sakit jantung.

TAMAT

Marah Adil

Ramli

Persoalan Lelaki

- Maruah lelaki pantang dicabar

- Persoalan poligami

- Mencari kekayaan untuk keluarga di kampong

- Kekayaan yang ada tidak digunakan pada tempat yang betul. Lelaki yang suka ambil kesempatan.

- Merantau untuk menyelesaikan/meninggalkan masalah di kampung

- Masalah lelaki MK yang berkahwin dengan orang luar

- Hubungan keakraban lelaki MK di rantau. Ada juga perselishan faham (MS 55 – 66)

- Merantau sebagai status keberhasilan hidup – Sutan Baginda

- Kegigihan hidup di rantau – sanggup menerima upah yang kecil

- Pandangan orang kampung orang (lelaki) Minang yang berjaya

- Lelaki Minang dan hubungan dengan Bunuh diri

- Balas dendam lelaki M/K

No comments: